De senaste dagarnas snackis har så klart varit vargjakten. Jag tycker skiten är vansinnig. Det finns ungefär 200 vargar i Sverige och det är inte en livskraftig stam för att man ska undvika inavel. Det är solklart.

Jag förstår dock frustrationen från människor som till exempel blivit av med sina jakthundar. Men man får helt enkelt anpassa sig om man befinner sig i samma miljö som rovdjur. Dessutom får man ersättning och hjälp av Länsstyrelsen. Det är förbannat populistiskt av regeringen att tillåta vargjakt. Slut på meddelandet.

59 kommentarer till “Angående vargjakten”

Tommelen opp for dette, jeg er så enig! Jegere på norsk side snakket om å drive ulv over til Sverige under jakten for å få de drept også…patetisk…

Blogg: http://www.pilaris.net
2010-01-04 kl. 22:16
Elin

Hemma har vi vargar runtikring oss dagligen. Mitt i byar och runt knutarna där både människor och husdjur rör sig hela tiden. Att behöva vara orolig för små barn som är ute och leker eller att vara rädd innan man tar ut sin hund önskar jag inte någon. Vargen tar älgar, rävar, harar, boskapsdjur… Hur ska samerna handskas med vargen? Jakthundar har redan blivit tagna, självklart ska man ha respekt för skogens alla djur men ska man räkna med att kanske vara hundlös efter varje jaktdag? Visst, det finns väldigt lite varg i vårt avlånga land, MEN det 20tal som skjutits hittils låter plötsligt väldigt lite när en varghona får ca 10 valpar i en kull! Om vi inte skulle få skjuta några av dessa vargar, vad ska vi göra för att göra något åt detta? De drar sig inte för att vistas mitt i samhällen, någonstans är det ju något fel. Frågan för mig är bara hur långt det kommer gå innan denna hysteri är över..

Jana Svarade:

Japp, det är fel ! Du är på deras mark !!!!
Flytta därifrån och låt vargar äta upp andra djur.
Ta din familj och flytta från vargens marker !!!!
//JJ

Blogg:
2010-01-04 kl. 23:42

Jag blir irriterad på när folk säger att “Folk i stan borde inte uttala sig om vargen” http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6380962.ab

Jag bryr mig om vargen, den är en del av världen på samma sätt som jag är det. Och biologisk mångfald måste finnas, är vargstamman så inavlad så importera lite ny varg då. Det är väl inte något fel att få större vargstam.
De får väl bygga bättre staket och ha hunden inne eller kopplad. Hur svårt kan det vara? Bevara våra stora rovdjur!

Eva Svarade:

Det är inte så längesedan i en liten by som en man hade satt ut sin hund i koppel på verandan, mannen själv satt inne och åt frukost när han fick höra ett jäkla skrik och tittade ut genom fönstret och såg att en varg hade gått in på hans gård och var i full gång med att bita hunden som tur var så han mannen springa ut och skrämma vargen så hunden klarade sig någorlunda efter veterinär besök! Med det här vill jag bara säga att det kommer inte att räcka att “ha hunden kopplad” i framtiden!
Låt inte våra stora rovdrur bli för stora!!

Maria Svarade:

Vad har vi för rätt att ha ihjäl djur som innebär lite fara för oss? Vad säger det om människan? Bara för att vi kan innebär inte att det är rätt.

Bessbliss Svarade:

Han får nog skylla sig själv isf.
Jag skulle aldrig ha min hund kopplad utanför mitt hem. Även fast jag sitter en vägg ifrån och äter frukost. Jag har en annan typ av “varg” där jag bor, och det är hundtjuvar. Så band jag min hund på min veranda får jag räkna med att det finns en risk att hon blir tagen.

Sen så skulle jag aldrig heller släppa mina barn att springa lösa, det är inte bara vargar som man behöver oroa sig för… tänk bara på Engla.

Jana Svarade:

TACK
//JJ

Blogg: http://bessbliss.blogspot.com
2010-01-05 kl. 00:07

jag följer dig vida bloglovin! följ mig med snälla!:D

Blogg: http://xpuckolatte.blogg.se/puckolatte/
2010-01-05 kl. 02:24
Lina

Om vi säger såhär:
Om ni i stan skulle byta plats med oss på landet ett tag så är jag HELT säker på att ni skulle ändra uppfattning angående vargjakt!
Det är inte kul att bo med vargarna aldelles inpå sig och defentivt inte när man har barn som vill vara ute och leka!
Okej det har inte hänt någonting ännu men om vi ska bevara vargstammen hur tror ni det blir då?

Jana Svarade:

Flytta gärna från vargens marker !
Du är på hans plats !
Vargen måste stanna kvar i naturen… så är det bara !
//JJ

Blogg:
2010-01-05 kl. 09:16

Hur kan denna jakt uppröra så många?

Blogg: http://www.agenda21.nu
2010-01-05 kl. 11:58
Carolina

Ni i stan blir irriterade för att vi lantisar säger att ni inte borde få bestämma om detta, för ni vet inte hur det är. Men det är sant. Ni vet inte. Tänk om det var dina djur som vargen åt upp. Det är lätt att sitta och säga att det är si och så, och man borde göra det här och det här på andra sidan landet. Men låt vargen käka upp din hund så får vi se om du vill acceptera det sen.

Det finns andra sätt att rädda djur som det finns “för få av”. Man får låsa in dom. Annars är det faktiskt en naturlig process att djur finns, och sen finns dom inte. Tiden kommer och går. Allt förändras.

Jana Svarade:

sagor….sagor sagor och åter sagor !
Vargen är vild och äter när han är hungrig,
flytta för f… till stan ! Människan har flyttad i 4000 år !
Samma med djur så klart men ni som hatar vargen leker
förspel till andra värlskriget !
Hela världen älskar vargen varför finns det fegisar bara i Sverige ?
Ett får och en kyckling, en pippi här och där he he he
vargen är hungrig ! Vargen har rätt han ät vild, du är klokare så flytta till stan närmare till ICA.
//JJ

sandra Svarade:

Men sluta med dina fåniga kommentarer. Ingen människa ska behöva flytta för att vargen på nytt tillåts störa.
Var lite vettig människa!

Madde Svarade:

“Vargen tillåts störa”?

Vad menar du? Vargen har lika stor rätt som någon annan att existera.
Vargen äter till 96% älgkött enligt studier från Sveriges lantbruksuniversitet. (Vargen är mao jägarens störste konkurrent).

Är du lika upprörd över björnen? Lodjuret? Räven som tar höns och små katter?
Och tänk älgarna som orsakar alla dessa fruktansvärda bilolyckor! Älgarna med sina långa starka ben orsakar även skador på jägarnas hundar.
Bör inte även dessa djur utvisas från Sveriges gränser?

Bor man mitt i naturen så får man tyvärr stå ut med närvaron av vilda djur.
Det finns dock hjälp och bidrag att få från staten för att skydda sig.
Det finns tex vargsäkra elstängsel om man känner sig hemskt osäker.
Det är inte en mänsklig rättighet att få ha hunden springande lös utan uppsyn i skogen kring gården tex.

Det är så konstigt att denna anti-vilda-djur-diskussion är så stark i Sverige. I andra länder där man har långt fler samt långt farligare djur i området så ser man det som att det är så det är. Bor man mitt i naturen så delar man sitt område med djuren.

Men i Sverige så rasar man mot detta.

Blogg:
2010-01-05 kl. 13:52

Tack!

Blogg: http://inkorrekt.blogg.se
2010-01-05 kl. 14:21

Härligt att höra dig tycka till!

Blogg: http://klippans.blogg.se
2010-01-05 kl. 14:52
Monika

Jag håller fullständigt med dig! Låt för Guds skull vår lilla vargstam vara ifred!

Blogg:
2010-01-05 kl. 15:04
linnea

säger du inte lite emot dig själv? Vargstammen är som sagt på 200 individer, och därför är den tyvärr inte längre genetiskt frisk (som du nämner) varpå vargar föds med ryggskador osv. Jakten riktar ju in sig på de revir där inaveln är som värst, för att man sedan ska kunna försöka blanda upp reviren med nya, friska vargar från Norge och Ryssland. Jakten är alltså en metod för att rädda vargstammen, hellre en mindre men genetisk frisk stam än en stor och svag?! Dessutom tynar älgstammen, som en negativ följd av vargens ökning.

Malin Svarade:

Om vi struntar i att jaga upp allt i skogarna så att vargarna har att äta så kommer det nog att gå bra ska du se.

linnea Svarade:

om folk skulle läsa in sig på ämnet innan de yttrar sig, ta och läs på om varför vi har älgjakt, rådjursjakt osv först. Det är inte för inte. Sedan handlar det inte bara om maten, som sagt så är jakten till för att på sikt få vargstammen att bli genetiskt frisk, så att vi kan ha FRISKA vargar. Men det kanske ni inte har missat, för visst är även de inavlade vargarna söta, ser bra ut på vykort, med det faktumet att de faktiskt lider kanske har gått er förbi. Jägarna är inga mördare, hela denna debatten har blivit så fel vinklad av media. Men visst, vi kan hoppa över vargjakten, så kan du komma hit i stället och personligen fånga in de inavlade djuren, för det är väl alternativet och då undrar jag vem som skulle bekosta det. Tro mig, jag bor i värmland och jag vill också ha vargar. Just därför är jag FÖR vargjakt för tillfället.

Madde Svarade:

Vargstammen är som den är då Staten delade ut skottpengar på vargen fram till 1966. 1966/67 blev den fridlyst, men ändå fortsatte en intensiv tjuvjakt.
Denna tjuvjakt ledde till att år 1980 fanns endast en varg kvar i Sverige.

Vargar från Finland samt Ryssland som kunnat bidra med nytt blod samt nya gener hindrades att komma in i Sverige pga rennäringen.

Enligt studier från Sveriges Lantbruksuniversitet lever vargen till 96% på älgkött. Vargen är alltså jägarens största konkurrent om älgköttet.

Jag förstår faktiskt inte varför man talar om att sätta in vargar utifrån. Varför är det ok helt plötsligt?

Blogg:
2010-01-05 kl. 15:20
Danny

Den siffran baserar du ju på vad du har läst från motståndarsidans argument, enbart det. Då kan du ju lika gärna skriva 2000 som vissa andra i debatten har hävdat. Bli insatt eller förbli tyst.

Madde Svarade:

Enligt erkände vargexperten Olof Liberg finns det ca 230 vargar i Sverige plus årets kullar.

Har du räknat ut något annat?

Blogg:
2010-01-05 kl. 16:02
Sanna

Bor i Örebro län och är förfärad över beslutet att det endast får skjutas 3 vargar här. Det borde vara det dubbla… Minst. Folk som inte förstår hur det är att ha vargar som ibland tar sig in i samhället och skrämmer slag i befolkningen. Förra året var det en kvinna som möttes av en varg när hon var ute och gick. Vargen förföljde henne ända hem (en sträcka på drygt 3 km) och låg ca. 10 meter efter henne. Hon gick sakta sakta sakta och vargen bara väntade på att hon skulle börja springa. För 2 veckor sedan dödade en varg min morfars hund. Tycker nog att de som inte kan sätta sig in i hur vargarna beter sig när de blir för många på litet område och dessutom inte är friska genetiskt inte, ska yttra sig. Inte fan är det vettigt att skydda vargarna före oss själva… Vi är trots allt också ett rovdjur. I första hand ska vi självklart först skydda oss själva. Rätta mig om jag har fel, men skjuter de inte av dem för att stammen ska kunna bli genetiskt frisk igen? Jag ser inget som helst fel med det! Är det inte en självklarhet med friska och välmående djur?

Blogg:
2010-01-05 kl. 17:02
Julia

Alltså har du blivit en riktig stadsbo? Stadsbo som tycker vilda djur är såå gulliga. Jovisst är dom det, på bild! Låt folk göra som dom alltid gjort, håll bort vargarna. Läs kommentarerna som folk som bor på landet skrivit. Man måste tänka med hjärnan och inte bara med hjärtat! Du om nån, som försöker visa att du är från Norrland, borde verkligen stå på landsbornas sida! Katter o hundar gosar man med. Vargen är ett vilt djur som kan vara mycket farligt!

Emelie Svarade:

Man behöver defintivt inte vara stadsbo för att vara emot vargjakten. Jag kommer ifrån en liten by i Värmland cch är emot jakten. Folk får fan sluta larva sig istället.

Blogg:
2010-01-05 kl. 17:38

Det finns 200 vargar. Inser ni hur lite det är? Låt dom leva och klaga inte på att dom beter sig som rovdjur. Dom är faktiskt rovdjur. Sen att människan har spridit ut sig och tagit över i stort sett alla vargars naturliga boplatser är inte vargens fel. Det är vårt.

Du som klagar över att du är rädd om dina barn, hade du verkligen varit så rädd och beskyddande hade du inte valt att bosätta dig och dom mitt bland vargarna. Respektera deras hemtvist och flytta. Hellre att du flyttar än att en massa vargar ska mista livet.

Människor kan vara så jävla egoistiska. Flytta till platser där det inte bor vargar, hur svårt kan det vara, dom är bara 200. Inser ni hur farligt lite det är?

Du som skrev att det är naturligt att djur försvinner, vad sägs om att du tar ditt pick och pack och flyttar än att en djurart ska behöva utrotas för att du ska känna dig fri att gå med hunden utan koppel? Egoistiska jävel.

linnea Svarade:

Läs på om vargjakt. Jag bor i värmland, vill ha vargar, just därför är jag för vargjakt för den stammen vi har nu är inte genetisk frisk. Jakten riktar in sig på de inavlade reviren, för att man sedan ska blanda upp dem med friska djur från norge och ryssland, för att på sikt ÖKA vargstammen, dvs, RÄDDA vargarna, hindra dem från utrotning. men den sidan har Media medvetet valt att tysta ner, för då blir det ju ingen debatt.

Madde Svarade:

Men varför vill man ta in nytt vargblod nu? Det har ju alltid motarbetats!?

Hindrandet av nya vargar från Finland och Ryssland att ta sig in i Sverige, samt en intensiv tjuvjakt har skapat den vargstam vi har idag.

Blogg: http://dreaminglife.blogg.se
2010-01-05 kl. 18:13

jag håller med, det är vansinnigt.

Blogg: http://saraemelie.webblogg.se
2010-01-05 kl. 18:24
Maria

Så du har missat att de vargar som skjutits kommer att ersättas med andra vargar från öst så att inaveln ska minska? Men du verkar ju tycka att det är bättre att låta de “fina” vargarna vara så att de får ännu mer missbildningar och färre ungar per kull. Förstår inte hur folk tänker när de ser vargen som helig.

Madde Svarade:

Som jag skrivit till andra debattörer här, varför har de bestämt att sätta in nya, friska vargar nu helt plötsligt?

Det har alltid motarbetats förr. Det är därför den svenska vargstammen är så inavlad idag. Det, och tjuvskytte.

Blogg:
2010-01-05 kl. 18:44

Fin blogg nu har nils!

Blogg: http://svenkvist.blogg.se/
2010-01-05 kl. 19:23
Madeleine

Jag tycker det är sjukt. Människan verkar tro att jorden bara är våran, vi förstör och dödar allt i våran väg. Jag tror knappast vargar äter små barn, herregud att en människa blivit dödad av en varg kanske har skett en eller två gånger och är ytterst sällsynt. Om jägarna är så rädda om sina boskapsdjur så får dem väl skaffa bättre skydd åt dem? Men det kostar ju pengar och jägarna är snåla och blodtörstiga. Ett rovdjur är ett rovdjur, den dödar för mat och överlevnad. Människan är det enda djur som dödar för dödandets skull.
Läste även att en kvinna blivit dödad av en älg för ett tag sedan, ska vi döda alla älgar ju nu också då? Eller kan man inte få skjuta lite människor? Finns ju alldeles för mycket människor på denna jord. Vem ger oss rätten att leka gud?

Blogg:
2010-01-05 kl. 20:16
Madeleine

Och alla ni som är rädda om era hundar och andra djur, koppla hunden och ge bättre skydd åt era boskapsdjur, ni är lata och snåla så ni får skylla er själva att era djur blir middagsmat då!

Blogg:
2010-01-05 kl. 20:22
Malin

Bodde mitt i hela vargflocken (dvs norra Värmland) och har aldrig någonsin känt mig hotad av vargen. De springer faktiskt inte på gårdarna och tuggar lite på hundar som folk påstår. Men man vill ju gärna överdriva sin historia..
Jag tror folk har glömt att det faktiskt har pågått skyddsjakt under hela tiden? Man ska inte behöva vara rädd för vargen och problemvargar har skjutits.
Men, ska vi förbjuda bilar också eller? Fler antal hundar dör i trafikolyckor än vad som blivit vargdödade.
Vargjakt? JA, men för att vargen ska bevaras frisk, inte för att ett gäng gubbar ska få ha älgarna ifred. (För det är där det egentliga hatet ligger)

Madde Svarade:

Kunde inte sagt det bättre själv!

Blogg:
2010-01-05 kl. 21:02
bells

Men ändå så ska du ta jägarlicens och skjuta andra djur?

Blogg:
2010-01-05 kl. 22:06
Anna

Jag kan förstå båda sidors argument, och håller till viss del med båda två, men jag är ändå emot jakten, som den ser ut nu i alla fall. Visst är det bra om inaveln i vår lilla stam bromsas, men låt då jägare med speciell varglicens sköta det, så inte vilken varghatare som helst springer runt i skogarna för att hinna skjuta så många han bara kan. Det har blivit som en tävling mellan jaktlagen, alla vill skjuta så mycket som möjligt, vilket resulterar i skadeskjutna och lidande djur.

Och om man bor i glesbygd så finns det både för och nackdelar, och rovdjuren är en nackdel man får ta. Oavsett om vi skjuter eller ej kommer de aldrig utrotas, så risken finns alltid med både björn och varg. Håll lite koll på ungarna och se till att hålla djuren borta från samhället, så undviker vi göra något vi kommer ångra sen…

Blogg:
2010-01-05 kl. 23:11
jessika

Håller med dig! Du verkar ju vara ett jävligt klipsk snubbe, trodde inte med tanke på ditt val av flickvän, men nu ska vi inte vara sånna.
Du skrev i oktober att du ville ha tips på veggierecept, köp världens bästa kokbok vegodeluxe av Daniel Rolke! Annars har djurensrätt gratis vegetariskt startpaket, kolla hemsidan eller ring dem.

Du verkar ha bra moral, så låt dina handlingar utgå från din känsla av rätt och fel. Veggie=rätt, kött= idiotiskt för människor, miljö och djur =)
Ha det bra!

Blogg:
2010-01-05 kl. 23:38
Anna P

Agree! Jag blir faktiskt arg på de som säger att vargarna tar älgar, rävar och diverse djur som lever vilda i naturen. Hallå! - det ligger i deras natur, och ingen människa har rätt att säga att vargen inte får jaga älg. Vi själva gör ju det för guds skull! De måste också få mat och detta är deras naturliga sätt att skaffa det. Vad har vi för rätt att skjuta vargen bara för att vi får för lite älgkött i frysen!?
Okej om man är orolig när de börjar komma för nära bostäder där barn leker, det skulle jag också varit. Jag skulle även bli väldigt ledsen om en varg dödade min hund, men jag tycker ändå inte att man ska tillåta jakt på varg när de räknas som utrotningshotade. Får man problem med vargar i bostadsområden så kan man väl isf fixa skyddsjakt på just den enskilda vargen, det gör man även med andra djur som utgör fara. Men kom inte och tillåt jakt på vargar bara sådär ändå - för de gör faktiskt inget fel!

Blogg:
2010-01-06 kl. 00:50
Sandra

Till alla er som här skriver att ni vill utrota vargen: varför inte utrota hela skogen då när vi ändå är på gång? Varför har de andra djuren större rätt att leva än vargen? Vi har ju faktiskt andra djur som kan vara farliga! Om vi ni skall tala om farlighet, så skulle jag vara betydligt mer rädd om jag stötte på en björn. De är ju tio ggr så stora som vargen! Lokatten då? Den är nog lika kapabel att ha ihäl din katt/hund som en varg! Med andra ord: kritiken mot vargen är absurd! Anledningen till att jägarna vill utrota våra rovdjur är för att de själva vill skjuta ner alla älgar, rådjur osv. Så länge som vi håller på att utrota vargsläktet kan vi inte klaga på Norges valjakt, Japans delfinslakt osv för vi (eller rättare sagt som tur var ett begränsat antal människor) beter oss själva inte bättre! Tur att smarta människor som du Nils opponerar dig mot de idioter som inte fattar bättre!

Blogg:
2010-01-06 kl. 10:10
Petra

Vargarna är ryska vargar. Vad ska vi mer ha för utländska djuri vår fauna? kanske släppa mårdhunden fri eller ha lite giraffer som får frysa i kylan. Bort med alla vargar! SGT!

Blogg:
2010-01-06 kl. 13:55
mikaela

Om det var 27 vargar som fick skjutas och redan på första dagen vart 22 vargar sköte!?!? det borde väl bara tyda på att det finns mycket varg där ute …

Madde Svarade:

Hahaha….

Eller så var det så att det var 12 000 jägare som anmälde sig till vargjakten.
Och jägare går alltid i jaktlag som kan vara uppåt 40 personer stora, och endast ledaren behövde ringa in och anmäla sig.
Ingen vet hur många jägare som eg sprang i de län där jakten tilläts.
Kan ha varit uppemot dubbla antalet.

Men iaf, 12 000 gubbar som jagar 27 vargar, det går snabbt.

Blogg:
2010-01-06 kl. 14:43

Ersättningen man får kan aldrig ersätta en hund som blivit dödad..

Blogg: http://snabbahovar.blogg.se
2010-01-06 kl. 17:30
Jenny

Sant och mycket bra sagt

Blogg:
2010-01-06 kl. 18:15

[...] hade skrivit om vargjakten. I måndags. Hur kunde jag missa det? Jo, för att Bloglovin spelar mig ett spratt. Jag tror att jag har gått [...]

Hur ska länsstyrelsen kunna ersätta en hund? Det är som om en unge skulle bli dödad av varg och säga nä men det är lugnt länsstyrelsen ersätter och hjälper. Så lätt är det inte, en hund är så mycket mer!

Blogg: http://nolllan.blogg.se/
2010-01-07 kl. 09:10
Micaela

Människan har för fan ingen rätt att bestämma vilka arter som ska få leva och vilka som ska skäras ner på. Vi kan inte hålla på och spela härskare på det här sättet. Det är vidrigt och det kommer slå tillbaka mot mänskligheten förr eller senare. Visst är det väldigt tråkigt att vargen tar ens hundar, men man får väl flytta därifrån då! Hur svårt kan det vara? Vi delar den här planeten med en jävla massa andra arter och vi har ingen rätt att förstöra mer för dessa än vi redan gjort.

Blogg:
2010-01-07 kl. 15:27

Eller hur?! Skjut de som så ivrigt vill ta död på de vargar vi har i stället *förbannat irriterad*!

OCH JA! skjut vildsvinen i stället, de om några bör tas bort! De är fula, tjocka OCH folkilskna ;)

Hanna Svarade:

Vildsvinen må va fula men dem gör inte en smula förnär mot de hundar som är ute och är oskyldiga. jag hoppas så innerligt att vargen snart är tamare och befinner sig i städerna. då blir de liv i luckan ;)

Madde Svarade:

Vad menas??

“Vildsvinen må vara fula men dem gör inte en smula förnär mot de hundar som är ute och är oskyldiga.”

Så vildsvinet är så smart, att när den ser en hund i sin närhet, så funderar den först ut om hunden är skyldig eller ej, och bestämmer sedan om den ska attackera eller inte?

Vari ligger kriterierna för om hunden skall anses som oskyldig eller skyldig?

Och heta stolen frågan: Skyldig till vad?

Vildsvinen är till sin natur ganska så ilskna. Dessutom har de små betar som kan göra stor, stor skada om de får in en bra träff.

Vargen däremot är skygg till sin natur. Då människan breder ut sig och börjar dela område med vargen så kan vargen bli nyfiken samt tex lockad av matdofter osv. Ser vargen människor ofta så blir den inte lika rädd till slut.
Men vargen är inte ett hot mot människan.

Som någon annan skrev här, det har alltid bedrivits skyddsjakt i Sverige på vilda djur som börjar bli för närgångna mot människor eller på annat sätt störande.
Då skickar man ut en professionell jägare som spårar upp samt avlivar djuret.

Så att vilda djur får göra vad de vill samt leva helt fritt är osanning.

sandra

Nu tycker jag att du är lite trångsynt. Att du får ersättning om din hund blir vargmat är väl knappast något att vara glad över? Skulle du bli glad om ditt hus brinner ner, du får ju ut det på försäkringen! Måhända lite hård jämförelse men denna fråga handlar inte om pengar!
Folk som bor i varglän har inte levt med vargen hela sina liv. Vargen är rätt “ny” och då känns det ju inte som om den ska ha rättigheter att ställa till problem för den befolkning som finns där. Att människor i gledbygden ska anpassa sig håller jag inte med om. Vargen har inget att göra i samhällen! Sålänge den är i skogen är det okej, men så fort den rör sig inom bebyggt område är jakt rätt metod för att komma tillrätta med problemet.

Blogg:
2010-01-07 kl. 16:35
Hanna

Era jävla storstadsbord ni vet inte vad ni talar om, ni vet inte alls hur det egentligen är. Ni tror ni kan sitta där i er lägenhet och bilda en uppfattning men egentligen vet nu inte alls vad det innebär för ni har inte ens sett en varg och inte haft en hund som ni verkligen bryr er om, ni fattar inte hur de är att leva på landsbygden. Ni har ens aldrig sett en varg i stan, för då hade det blitt ett jävla liv på er.

Madde Svarade:

Usch, du verkar inte trivas alls ute på landsbygden!

Flytta till en större stad du, man ska inte gå runt och må så dåligt.

Blogg:
2010-01-08 kl. 20:51
LÄMNA EN KOMMENTAR
Namn
Fältet får inte lämnas tomt!
Epost (publiceras inte)
Websida/blogg
Webbadressen har fel format!
Kommentar
Fältet får inte lämnas tomt!
Kom ihåg mig

ANNONS